*کارگاه مجازی پرورش خلاقیت کودکان*

رشد نیمکره ی راست مغز تا قبل از سه سالگی

1392/5/26 10:07
5,852 بازدید
اشتراک گذاری

رشد نیمکره ی راست مغز تا قبل از سه سالگی

مغز مثل دیگر قسمت های بدن با سرعت چشمگیری از همان ابتدای تشکیل نطفه در حال رشد است. سه لایه تشکیل دهنده مغز به ترتیب از داخل به خارج ساقه، لایه میانی و کورتکس بیرونی هستند.

کورتکس بیرونی مغز از راست به چپ رشد می کند و این لایه به نوزادان کمک می کند تا فعالیتهای خود را انجام دهند.

مرحله اول ساقه مغز رشد می کند. این قسمت موارد مربوط به علائم حیاتی را در بدن کنترل می کند مثل تنفس، گردش خون، ضربان قلب، دستگاه گوارش و بخش خود آگاه ذهن.

مرحله دوم لایه میانی مغز ساخته می شود. این لایه به  کمک غدد تالاموس و هیپوتالاموس و ... میزان هورمونها و فشار خون را تنظیم می کند همچنین حافظه و احساس مربوط به این قسمت است.

مرحله سوم لایه بیرونی مغز که لایه میانی را در بر گرفته ایجاد می شود. این لایه بیرونی بین دو نیم کره راست و چپ مغز هماهنگی ایجاد می کند. دو بخش راست و چپ لایه بیرونی به وسیله یک رشته فیبرهای عصبی به هم متصل می شوند.

دریچه نیمکره راست مغز

وقتی لایه بیرونی مغز رشد می کند در ابتدا لایه میانی به نیم کره راست مغز لینک می شود و در حدود سن دو سالگی ارتباط بین نیمکره راست و چپ برقرار می شود.

نیمکره چپ مغز تا حدود سن 4 تا 6 سالگی به صورت کامل استفاده نمی شود بنابراین دریچه نیمکره راست برای آموزش در سنین صفر تا سه سالگی کاملا باز است. ما این دوره را "دریچه نیمکره راست" می نامیم.

بعد از حدود سه سالگی فعالیت کودک به صورت مشخص به سمت منطقی شدن یا همان نیمکره چپ جا به جا می شود. تا قبل از این مرحله اگر از نیمکره راست مغز استفاده نشود یا کودک در محیطی قرار بگیرد که نیمکره چپ مغز او آموزش ببیند همواره نیمکره چپ غالب می ماند.

 

مرحله اتصال

زمانی که نیمکره راست و چپ مغز به هم لینک می شود به اصطلاح مرحله اتصال یا پل گذاری اتفاق می افتد. وقتی کودک شما جملات کامل میگوید، منطقی برخورد می کند و یا شروع به خواندن و نوشتن و شمردن می کند و زمان را می فهمد یعنی اینکه کودک وارد مرحله اتصال شده است. تا قبل از این مرحله هر چیزی ممکن است. بچه ها در مرحله فعالیت نیمکره راست برای یادگیری محدودیتی نمی شناسند. این در مورد بچه هایی که مغزشان آسیب دیده یا بزرگسالانی که رشد آنها با تاخیر اتفاق می افتد نیز صادق است.

یک نکته در مورد سن اتصال دو نیمکره

هر کودکی با زمان بندی خاص خودش رشد می کند. محدوده سن فعالیت نیمکره راست مغز یا مرحله اتصال راست و چپ مغز بر اساس مطالعات انجام شده سه سالگی مطرح شده است ولی این سن در هر کودکی متفاوت است. در بعضی از کودکان شروع فعالیت نیمکره چپ زودتر و در بعضی دیرتر از سه سالگی اتفاق میافتد. بعضی از محققین معتقد هستند که مرحله اتصال دو نیم کره مغز آلبرت انیشتن در حدود نه سالگی اتفاق افتاده است.

 

نیمکره چپ مغز به کمک واقعیتهای قابل لمسی که از طریق حواس پنج گانه دریافت می شوند فعالیت می کند. بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و حس لامسه. نیمکره راست فرکانس امواج ظریف نور، صدا، فکر، احساس و جاذبه و کشش که معمولا به وسیله حواس پنج گانه قابل درک نیستند، را تشخیص می دهد.

حساسیت به فرکانسها موهبتی است شگفت انگیز و عجیب که نیمکره راست آن را دارا می باشد. اما این یک جادو نیست این توانایی در انسان از همان ابتدای تولد و حتی قبل از آن وجود داشته است. ما همه قادر هستیم که به این توانایی دست یابیم.

علم جدید تاکید می کند که امواج به وسیله حواس بیرونی قابل درک نیستند و هنوز به کمک دستگاه های مخصوص و با حساسیت بالا اندازه گیری می شوند.

جالب اینجاست که هر زبانی در جهان فرکانس مخصوص به خود را دارد. وقتی شما کودک خود را در سنین شکل گیری در معرض زبانهای مختلف قرار می دهید آنها خیلی راحت تر می توانند در سالهای آینده آنها را یاد بگیرند. این به خاطر توانایی مغز در جذب فرکانسهای مختلف هر کلمه، جمله، گرامر و لهجه و تن هر زبان است.

تفکر

 چیزی که طرفداران مثبت اندیشی می توانند به شما بگویند این است که: "افکار خیلی قوی هستند." ناپلئون هیل نویسنده کتاب "فکر کنید و ثروتمند شوید" می گوید: اگر شما می توانید چیزی را تصور کنید و آن را باور دارید پس می توانید آن را به دست آورید. بچه ها به افکار بسیار حساس هستند.

اگر قرار است یک چیز از این پست  به خاطر داشته باشید بهتر است این باشد که : برای موفقیت فرزندانتان این بسیار مهم است که فعالیتهایشان را تا رسیدن به توان واقعی آنها با مثبت اندیشی و عشق بدون قید و شرط دنبال کنید.

نیمکره راست مغز در حالت ناخودآگاه و آرامش عمیق بهتر عمل می کند. اینکه شروع تمرینات نیمکره راست با تکنیکهای آرامش بخش پر از عشق همراه است به همین دلیل است. گاهی تمرینات را از طریق گوش دادن به نوارهای صوتی قبل از خواب انجام می دهند.

تفکر ابزار قدرتمند نیمکره راست مغز است. با این وسیله ما دنیای جدیدی را خلق می کنیم. هر رویدادی در ذهن با تمام جزئیات و حتی روابطی که با دیگر رویدادها دارد ثبت می شود.

احساس

 

 

آیا می دانید احساسات و عواطف شما مثل نور و صدا از طریق امواج در فضا جا به جا می شوند؟ یک موسسه پژوهشی فرکانس احساس های مختلف از قبیل عشق، عصبانیت، ترس، آرامش و خوشحالی را از طریق ضربان قلب اندازه گیری کرده است.

وقتی شخص مورد آزمایش احساس عصبانیت و ترس را تجربه کرد، طول موجهای بلند و نامنظم ثبت شد و زمانی که فرد احساس شفقت و دلسوزی را تجربه کرد طول موجهای منظم و کوتاه به ثبت رسیده است.

نتایج تحقیقات نشان داد که بین امواج مغز و سلامت بدن رابطه محکمی وجود دارد.

یک نویسنده می گوید هر زمان که مثبت می اندیشید،  یک تفکر شاد و امیدوار و مهربان، مغز شما ماده ای ترشح می کند که باعث ایجاد یک احساس خوب در بدن می شود.و هر وقت که شاد هستید، تصور اینکه مغز شما حبابهایی با صورت های شاد و خندان ترشح میکند، باعث ایجاد یک حس خوب در بدن شما می شود.

یک لحظه در مورد آخرین رویداد خوشایند زندگیتان فکر کنید ( مثل گرفتن نمره خوب در امتحان یا تولد یک فرزند) در درون بدن خود چه حسی را تجربه می کنید؟

بیشتر مردم وقتی شاد هستند ماهیچه هایشان بدون انقباض و ضربان قلبشان آرام است و دستهایشان عرق نمی کند و تنفس آرامی دارند. همچنین بدن شما به یک فکر خوب و مثبت هم عکس العمل نشان می دهد.

به خود و کودکانتان مثبت اندیشی را بیاموزید. این هم برای ذهن و هم جسمتان بسیار سودمند است.

 هر چیزی در ذهن کودکان امکان پذیر است و دوره شاد کودکی زمانی است که باید آموزشهای نیمکره راست مغز را پیاده کرد.

وقتی درباره تواناییهایی شبیه حافظه تصویری بالا یا تندخوانی یا محاسبات ذهنی ریاضی به سرعت کامپیوتر صحبت می کنیم، اینطور می اندیشیم که این تواناییها نه تنها برای غالب مردم نیست بلکه فقط عده بسیار معدودی از نوابغ هستند که چنین استعدادهایی را دارند. اما کاملا بر عکس است. همه انسانها بالقوه دارای چنین تواناییهایی هستند و تنها چیزی که لازم است باور آنها و تلاش برای به فعلیت درآوردنشان است.

پسندها (2)

نظرات (2)

زعفران بانو
29 مرداد 92 2:39
بسیار جالب ومفید بود
مامان رادمهر
4 مهر 92 9:29
مطلب تون خیلی خوبه ولی میشه خواهش کنم قالب تونو عوض کنید رنگ زمینه طوریه که چشم رو اذیت می کنه ممنون